Făina este unul dintre ingredientele principale în aproape orice preparat de bază. Folosită atât în rețete de gogoși, pâine, prăjituri sau paste, făina este asimilată produsului obținut din grâu, însă, de fapt, este o pulbere ce se obține prin măcinarea boabelor de cereale, pseudocereale ori a altor semințe cu scopul de a fi folosită în bucătărie. Vezi câte tipuri de făină există și ce fel de făină este recomandat să alegi pentru a face aluat.

Există mai multe tipuri de făină cu care se pot pregăti diverse rețete în bucătărie, iar folosirea fiecărui tip în parte poate modifica total gustul și aspectul produsului final. Mai jos îți spunem câte tipuri de făină există și la ce sunt acestea recomandate.

Tipuri de făină

Făină cu gluten – făină de grâu

Fâina de grâu are un conținut ridicat de amidon și gluten și din acest motiv oferă consistență și elasticitate aluaturilor. În funcție de conținutul de proteine, există mai multe tipuri de făină din grâu clasificate în mai multe categorii astfel:

Făină 000

Făina are o textură fină și mătăsoasă, dar un conținut scăzut de proteine, ceea ce o transformă în produsul ideal de folosit pentru pregătirea rețetelor de aluaturi pentru prăjituri, biscuiți sau torturi.

Făina 550

Este numită și “all purpose flour”, mai exact este considerată făina bună la orice, atât pentru aluaturi frământate, cât și pentru rețete de pâine, pizza sau alte deserturi.

Făina 650

Acest tip de făină mai este denumit și “bread flour”, iar asta o face să fie perfectă pentru prepararea pâinii, dar și blaturilor de pizza. Are un conținut ridicat de proteine, între 12 și 14%.

Tipuri de făină

Făină integrală

Este obținută prin măcinarea bobului întreg de grâu, care își păstrează proprietățile nutritive precum proteine, fibre sau vitamine. Acest tip de făină este ideal pentru aluaturi, dar și pentru pâine.

Semolina

Este tot un tip de făina care se obține dintr-un tip de grâu dur, care se folosește, de regulă, în rețetele de paste, dar și în anumite rețete de pâine.

Durum

O variantă mai fină a semolinei cu proprietăți asemănătoare cu acestea.

Tipuri de făină – Spelta

Este un tip de făină ce se obține dintr-o cereală străveche, grâul Spelta, care este alcătuit dintr-o combinație de minerale, vitamine, carbohidrați și acizi grași esențiali. Făina spela este bogată în fibre și are o mulțime de beneficii pentru sănătatea organismului.

Făină de orz

Este un tip de făină cunoscut și des folosit ce poate fi alăturat altor tipuri de făină pentru pregătirea produselor de patiserie, dar și pentru rețete de biscuiți ori prăjituri. Orzul are un conținut scăzut de gluten și din acest motiv este folosit pentru prepararea pâinii care nu necesită dospire.

Tipuri de făină – de ovăz

Obținută prin măcinarea ovăzului, făina absoarbe mai mult lichid decât alte tipuri și poate fi folosită în majoritatea rețetelor de prăjituri ori torturi.

Făină de secară

Este una dintre cele mai aromate, are o culoare mai închisă și un conținut relativ scăzut de gluten. Este o făină mai densă spre deosebire de făina din grâu și este ideală pentru rețete de brioșe sau rețete de clătite.

Varietăți de făină
Făină cu gluten – făină fără gluten
Ce tipuri de făină se folosesc pentru aluat
Făină pentru aluat

Făină fără gluten

Mai jos găsești o listă de făinuri fără gluten ce pot fi folosite în rețetele culinare.

Făină de orez alb

Făina se obține din orezul procesat, care își pierde din valoarea nutrițională a variantei integrale și poate fi folosită pentru rețetele de prăjituri sau de pâine care nu necesită o textură fină.

Făină de hrișcă

Se obține din hrișcă, o plantă înrudită cu rubarba și are un gust bogat de nucă, însă puțin amărui. De regulă, acest tip de făină se folosește în combinații cu alte tipuri de făină. Descoperă ce beneficii are hrișca.

Făină de chia

Obținută din semințele de chia, făina este un aliment bogat în substanțe nutritive, în special în omega 3, fibre, calciu și proteine.

Făină de banane

Este un tip de făină fără gluten, care se produce din banane și este folosită drept o alternativă la făina de grâu. Este bogată în fibre prebiotice și îmbunătățește digestia.

Făina albă de porumb

Diferită de mălai, făina are o textură mult mai fină și un gust mai puternic. De regulă, acest timp de făină este folosit pentru îngroșarea sosurilor ori pentru înlocuitor de făină de grâu în deserturi. Este găsită în comerț și drept amidon de porumb.

Făina de năut

Făina are un gust puternic și este de cele mai multe ori folosită în combinație cu alte tipuri de făină.

Făină de porumb

Cunoscută și sub denumirea de mălai, care se folosește în special pentru mămăligă, dar și pentru câteva tipuri de desert.

Făină de cânepă

Se obține din semințe de cânepă măcinate și se păstrează la frigider imediat după ce ambalajul a fost desfăcut.

Făină de mei

Un tip de făină ce poate fi folosit pentru aluaturi de pâine, dar și pentru specialități și deserturi ori chiar pentru îngroșarea sosurilor.

Făină de quinoa

Se obține din quinoa, planta erbacee cu flori, o pseudocereală înrudită botanic cu sfeclă și spanac. Acest tip de făină poate fi folosit pentru prepararea diferitelor rețete fără gluten.

Făină de soia

Are un conținut bogat în proteine și poate fi folosită pentru o serie de preparate, de la feluri principale de mâncare, până la deserturi.

Tipuri de făină – tapioca

O făină cu o textură ușor gumată în momentul gătirii, care are culoarea albă și poate fi folosită ca element de îngroșare în deserturile vegane. Descoperă mai multe informații utile despre tapioca.

Făină de migdale

Se produce prin măcinarea migdalelor care, după curățare, sunt zdrobite și cernute în făină albă. Este o făină bogată în grăsimi sănătoase și acționează ca un antioxidant. Află mai multe informații valoroase despre migdale.

Făină de in

Se obține prin îndepărtarea uleiului din semințe și măcinarea făinii din produsul care a rămas. Spre deosebire de alte tipuri de făină, cea din in conține o cantitate mică de carbohidrați, iar asta o face ideală de consumat în curele de slăbire.

Ce înseamnă valoarea T de pe ambalajul făinii

Marcajul T+ indică dacă în făină s-a păstrat în timpul procesării mai mult ori mai puțin din boabe și substanțe benefice. Este vorba despre învelișul boabelor de cereale, care sunt bogate în fibre, vitamine și minerale. Cu cât s-au păstrat mai multe dintre substanțe în făină, cu atât aceasta este mai sănătoasă și mai valoroasă pentru organism. Iată mai multe tipuri de făină în funcție de valoarea T:

T 400 – Făină de grâu selectată semi dură; T 430 – Făină spelta; T 450 – Făină de grâu dură; T 512 – Făină de grâu specială pentru panificație; T 530 – Făină de grâu albă fină; T 550 – Făină de grâu albă semi fină; T 650 – Făină de grâu semi albă fină; T 700 – Făină de grâu albă, de pâine; T 960 – Făină de secară pentru pâine; T 1000 – Făină de grâu fină neagră; T 1050 – Făină de grâu pentru pâine; T 1150 – Făină de pâine; T 1700 – Făină integrală de secară; T 1800 – Făină integrală de grâu.

Sursă foto: Shutterstock.com

Share:

administrator

Lasă un răspuns